Нотатки для батьків

 Сімейне дозвілля


 Рекомендую колискові для дітей




Казка - унікальний засіб повернутися в дитинство. Знову повірити у диво, забути про щоденні турботи, поринути у безтурботність. Ну що ж, вмащуйтесь зручненько та й слухайте уважненько! На сайті "Дерево казок" Ви знайдете безліч казок.



Сімейні теле- та відеоперегляди
Сумісні (сімейні) та індивідуальні перегляди мультфільмів, фільмів, телепередач дозволяють сформувати у дітей поняття «сімейна традиція», дати розуміння медіауподобань різних членів родини. Так тато з дідусем полюбляють переглядати спортивні передачі, мама і бабуся – серіали, кулінарні шоу, старші братики чи сестрички – молодіжні серіали, фільми. Для сімейного перегляду призначені мультфільми, фільми, передачі, які цікаві будь-якій віковій категорії (розважальні, без сцен насилля, кровопролиття, доступної тематики тощо). Крім того перегляд передач по телевізору в родині дає можливість формувати поняття про взаємоповагу, повагу до старших членів родини, розвивати уміння відстоювати свою думку, враховувати думку оточуючих, уміння поступатись своїми інтересами заради інтересів інших або з метою співчуття (наприклад, у разі хвороби чи поганого самопочуття когось із членів родини).
Перегляд дитиною телепередач чи фільмів сумісно з дорослими членами родини дозволяє закріплювати уміння аналізувати медіатексти, розвивати критичне мислення.
Будь-які телепрограми перериваються блоком реклами. Під час сімейного перегляду є унікальна можливість систематизувати знання дітей про види реклами, її цілі, призначення, користь, шкоду чи небезпеку.


03.03.2017
Про користь їжі
 
27.02.2017
Як навчити дітей розрізняти знаки "більше-менше"
  Знайомлячи дітей з математичними знаками, дорослі стикаються з проблемами. І якщо "плюс-мінус" даються дітям більш-менш успішно, то знаки "більше-менше" викликають нерозуміння. Дорослі (і педагоги, і батьки) не витримують, а інколи і самі точно не знають, який знак "більше", а який "менше".
Колись, починаючи робити вихователем, я теж мала таку ж проблему. Тому, перебравши велику кількість засобів, придумала собі таку казочку про жадібну ворону. Можливо, вона Вам допоможе

Так от. Жила собі жадібна ворона, яка намагалась з'їсти усе, що траплялось їй на шляху. Вона широко відкривала свій дзьоб і постійно тільки в той бік, де було більше смачненького.
Власне казочка то і вся. А далі запропонуйте дітям показати цю жадібну ворону руками. Пограйте трошки.
 







А тепер порівняйте ці рухи руками з математичними знаками ">"   "<"
 А ось конкретні приклади:

5 > 2
1 < 6
Діти запам'ятовують цифри і числа швидше, а от оперувати з ними їм складніше. Яке число більше діти розуміють, але плутають знаки, які потрібно поставити. На своєму досвіді переконалась, що така "казочка" допомагає і не викликає жодного утруднення в математичних діях. Маю надію, що вона і Вам допоможе. Бажаю успіхів!

20.02.2017
ДІТИ МАЛЮЮТЬ ЗАЛЮБКИ
Я вже писала про розвиток зображувальної діяльності у дошкільників (публікація за 08.02.2017). Насправді, малювання - цікава діяльність. Малюючи, дитина пізнає світ, передає свої враження і ставлення до навколишнього. За малюнком дитини можна проаналізувати емоційно-психологічний стан дитини, її самовідчуття в родині. Інколи дитячий малюнок дозволяє побачити проблеми, які приховані від оточуючих, - самотність, сигнал про насильство, тривожність. Тому заохочуйте дитину до малювання, не зупиняйте творчі пориви.
У дитини вдома повинен бути власний куточок, в якому можна грати, малювати, сумувати, розмовляти з іграшками і просто усамітнюватись. Звичайно в ідеалі - окрема дитяча кімната, але й у маленькій квартирі можна обладнати "дитячий простір".  
  Насамперед створіть умови для дитячої творчості. У дитини обов'язково повинні бути кольорові олівці, фарби (гуаш і акварель), фломастери, альбом для малювання (формат не менше А-4). Все це можна покласти у пластиковий контейнер, коробок чи невеликий ящик (їх можна прикрасити разом з дитиною). Найкраще звичайно розмістити і прикріпити прямо на стіні аркуш ватману або будь-який непотрібний плакат (білою стороною) чи аркуш старих шпалер. Це Вас врятує від "дизайнерських нововведень" від Вашого малюка на шпалерах і надасть дитині можливість малювати, стоячи. Так малюк краще бачить свою роботу, синтезує окремі її елементи. 
Не поспішайте давати дошкільнику фломастери. Діти дуже їх люблять - вони залишають яскравий слід; малюючи фломастерами, не потрібно докладати зусиль (він залишає слід без особливого натиску), а ще він малює на будь-якій поверхні (папір, скло, білизна, руки-ноги тощо). Дуже важливо, щоб дитина оволоділа саме кольоровими олівцями - малюючи олівцями, необхідно розраховувати силу натиску руки, щоб визначити ступінь заштриховування, яскравості малюнка - це дасть можливість розвивати дрібну моторику руки. Кольорові олівці й аркуш паперу повинні бути завжди під рукою у дитини. Якщо малюк до 3 років, "малюючи" олівцями, нібито грає, більше вивчає їх властивості: якій слід залишають, які рухи руки призводять до зображення лінії, кола тощо. Дитина дошкільного віку (від 3 до 6 років), малюючи, не тільки відтворює свої враження і думки, а й готується до майбутньої навички письма. 
Крім чистого паперу для дитини важливо мати різноманітні за рівнем складності й тематикою розмальовки. Вони дозволяють розвинути уміння малювати, не виходячи за контур певної фігури; навчити дитину штрихувати-зафарбовувати в різних напрямках: згори-вниз, зліва-направо, по діагоналі. Зверніть увагу на кількість елементів розмальовки та їх розмір. Для дитини молодшого дошкільного віку необхідно добирати картинки великого розміру з малою кількістю окремих елементів, для дітей середнього віку - з малою кількістю великих за розміром елементів, для старших - можна взяти розмальовку з дрібними елементами.
Приклади розмальовок для дітей різного віку:
Для дітей 3 років
 
Для дітей 3-4 років
Для дітей 5-6 років











Дорослі часто не дають малювати дітям фарбами вдома, щоб там раптом чогось не сталось. Фарби: гуаш і акварель, різні за своїми зображувальними властивостями, тому цікаві для малювання дітям. Гуаш має гарну покривистість, акварель більш прозора. Гуашшю добре малювати предмети без надання напівтонів. Акварель дозволяє передати легкість, витонченість, делікатність. Аквареллю цікаво "малювати по мокрому" (аркуш паперу злегка змочується водою перед малюванням).
А ще можна можна малювати пластиліном, свічкою, восковою крейдочкою, вуглинкою тощо. Малювання - цікавий і захоплюючий процес не тільки для дітей. 
Спробуйте створити  вдома "куточок творчості", і я впевнена Ви із задоволенням поринете у чарівний світ образотворчого мистецтва! Бажаю успіхів!


11.02.2017
ФОРМУЄМО МЕДІАГРАМОТНІСТЬ

Відомо, що ігрова діяльність  - провідна для дітей дошкільного віку і сприяє розвитку уваги, пам’яті, мислення, кмітливості тощо. Гра здатна пробудити внутрішні сили дитини, розвивати її самостійність, уміння самому вправлятись з виникаючими перед нею проблемами й задачами. У процесі розвитку медіаграмотності важливе значення мають ігри – імпровізації, театралізовані, рольові, сюжетно-рольові, образно-рольові, імітаційні, режисерські ігри на медіаматеріалі. Велике значення у реалізації ігор на матеріалі медіа мають розвиваючі елементи.
Сумісні ігри з батьками (педагогами) матимуть велике значення для розвитку здатності дитини взаємодіяти з оточуючими людьми, адже у грі дитина розвивається як особистість, у неї формуються ті сторони психіки, від яких згодом буде залежати успішність подальшої життєдіяльності, її ставлення до оточуючого світу в цілому, і до самої себе. Адже коли доросла та маленька людина грають разом, гра поєднує їх у спільному переживанні, діяльному співробітництві, спільній радості та хвилювання.

Діти дошкільного віку дуже чутко реагують на батьківське тепло, із задоволенням приймають рідну людину як рівноправного партнера. При цьому у грі дитина повинна отримати можливість вільного творчого самовираження, не боячись викликати насмішки, потерпіти фіаско. Тому батькам необхідно запастися терпінням, проявляти до дитини такт й делікатність, хвалити нехай навіть невеликі успіхи, підтримувати у невдачах. Важливо пам'ятати, що тільки почуваючи себе у повній безпеці, Ваша дитина здатна розкритися, довірити вам свої фантазії, поділитися думками. Їй необхідні емоційні тепло й підтримка, які є важливою умовою успіху виховання. 

Найкращий спосіб формувати медіаграмотність – сісти поруч з дитиною і переглянути телевізор, разом прочитати книгу, газету, журнал, сумісно здійснити пошук цікавих матеріалів в Інтернеті тощо.

Тож розпочнемо нелегку справу оволодіння сімейною медіаграмотністю:
         Залучаючи дитину до медіа, не зашкодьте її здоров’ю й розвитку:
•         Ваша порада подивитись той чи інший фільм або пограти у певну комп'ютерну гру дуже важлива для дитини. Але при цьому необхідно пам'ятати про час, який дитина може проводити з медіа без шкоди для здоров’я.
•         Розмовляючи з дитиною про медіа, не «осоромтесь»: 
•         Бесіда з дитиною про медіа – важка задача для більшості батьків. Виявляючись великими знавцями й любителями цієї сфери, діти, як правило, уважніше прислуховуються тільки до тих людей, які знаходяться у курсі подій – знайомі з фільмами, новими комп'ютерними іграшками й програмами тощо.
•         Зумійте створити при спілкуванні атмосферу доброзичливості, рівнопартнерського діалогу:
•         Не зводити спілкування до безкінечного моралізування, інакше дитина швидко втратить інтерес до того, що Ви хочете їй сказати. Якщо дитина висловлює свою думку, терпляче вислухайте її, не перебиваючи, аби вона відчула, що її думка важлива й значима для Вас. Довірче спілкування з дитиною, сумісні творчі творіння й доброзичлива обстановка під час медіаосвітніх сімейних занять зможуть сприяти не тільки вивченню основ медіаграмотності, але й покращенню мікроклімату в родині, допоможуть подолати відчуженість, яка часто виникає між дорослими й дітьми.
•         Приводьте переконливі аргументи й станьте прикладом для наслідування:
•         Якщо Ви хочете доказати дитині свою позицію відносно медіа, то постарайтесь робити це спокійно, використовуючи при цьому докази. Переконання завжди краще заборон, а пояснення причин дієвіше, ніж позиція: «я дорослий, й тому правий!».
•         Дозвольте дитині вчити вас чи інших членів родини чомусь новому у сфері медіа:
•         Сучасні діти – знавці у світі медіа. Якщо Вам в цьому світі будь-що здасться незрозумілим, не соромтесь, запитати про це у дитини. Ваш авторитет при цьому ніскільки не постраждає, а дитина будете рада можливості навчити Вас чомусь новому.
•         Постарайтесь зробити процес засвоєння сімейної медіаграмотності захоплюючим заняттям:
•         Веселі конкурси й ігри, вікторини, сумісні творчі справи, змагання, придумування забавних історій, створення віршів чи пісень, розігрування невеликих костюмованих сценок, створення поробок або відеозйомка власного фільму – ці заняття викличуть інтерес у всіх членів родини й допоможуть краще зрозуміти і один одного, і світ медіа в цілому.
•         Не бійтесь фантазувати й висувати нові ідеї:
•         Не соромтесь показатися смішним, коли будете грати роль гнома чи пудингу з любительського фільму: творче самовираження завжди достойно схвалення, навіть якщо його проявляє солідний і суворий папа, чи мама – великий начальник.
•         Притягайте до оволодіння сімейною медіаграмотностю інших членів родини й друзів:
•         Поступово в процесі сумісних з дітьми занять до Вас цілком можуть приєднатись друзі родини чи родичі, адже напевне Ваша дитина захоче поділитися з ними новинами про те, як Ви проводите свій вільний час. 

Немає коментарів:

Дописати коментар